PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.59211/mjpjetl.v1i1.9Keywords:
Teacher Role, Learning MotivationAbstract
Learning motivation is a student's internal and external factors to change behavior. The
purpose of this research is to find out how the teacher functions in the learning process, how
the teacher increases student learning motivation, the inhibiting factors of the teacher in
increasing student motivation and interest in learning and how the solutions that will be
carried out by the teacher in increasing student learning motivation. The teacher's role in
increasing student learning motivation is one of the integral activities that must exist in
learning activities. The learning process will be successful if students always have motivation
in learning. The teacher's role is to make students more diligent in learning with motivation,
encouragement, and strategies carried out by the teacher to increase student motivation,
because the teacher is the best motivator for students in increasing student motivation.
Abstrak :
Motivasi belajar merupakan faktor internal dan eksternal siswa untuk melakukan perubahan
perilaku. Tujuan penilitian ini untuk mengetahui bagaimana fungsi guru dalam proses
pembelajaran, cara guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa, faktor penghambat guru
dalam meningkatkan motivasi dan minat belajar siswa serta bagaimana solusi yang akan
dilakukan oleh guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Peran guru dalam
meningkatkan motivasi belajar siswa salah satunya kegiatan integral yang harus ada
dalam kegiatan pembelajaran. Proses belajar akan berhasil jika siswa selalu memiliki motivasi
dalam belajar. Peran guru adalah membuaat siswa lebih rajin belajar dengan motivasi,
dorongan, dan strategi-strategi yang dilakukan oleh guru untuk meningkatkan motivasi
belajar siswa, karena guru adalah motivator terbaik untuk para siswa dalam
meningkatkan motivasi kepada siswa